Що нового

в освітній сфері

15 липня

Омбудсмен нагадав педагогам про зміни щодо відпусток і їх зарахування до стажу

Зарахування відпусток вчителів до стажу

Накази з основної діяльності: як скласти

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов нагадав педагогам про недавно внесені зміни до законодавства, які стосуються відпусток. І акцентував, що відпустку без збереження заробітної плати до стажу роботи не зарахують.

Як зауважив освітній омбудсмен, з 24 грудня 2023 року час перебування у відпустці без збереження зарплати за сімейними обставинами надають за згодою сторін терміном не більше, ніж на 30 календарних днів на рік.

Проте за словами Сергія Горбачова, відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, яку надають на час загрози поширення епідемії, пандемії, необхідності самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством, та/або у разі виникнення загрози збройної агресії проти України, надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру — не зараховують до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку (частина 4 статті 26 Закону України «Про відпустки»).

Відпустка без збереження зарплати не може перевищувати більше, ніж 30 днів на рік.

Окрім того, право на щорічну відпустку підвищеної тривалості (56 днів) для вчителів зберігають під час воєнного стану. Однак рішенням роботодавця таку відпустку можуть обмежити до 24 днів.

«Відповідно надання невикористаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану», — наголосив юрист Олександр Брижак.

Джерело: Освіта24

15 липня

Результати дослідження щодо поширення булінгу в школах

Поширення булінгу в закладах освіти

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

51,3% опитаних школярів і школярок колись зазнавали булінгу. Серед дівчат цей показник вищий — 55,9%, тоді як серед хлопців він становить 46,2%.

Такі дані зазначено в результатах дослідження «Булінг та толерантність у закладах освіти після 24 лютого 2022 року», яке в листопаді 2023 року — січні 2024 року провели аспірантка Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України Анастасія Мельниченко та доцентка кафедри соціальної роботи та реабілітації Наталя Тілікіна. 

До опитування долучилися 14 728 учнів і учениць віком від 9 до 16 років з усієї України.

Найчастіше респонденти / респондентки вказували, що з ними траплялися неодноразово такі ситуації булінгу (діти могли обрати декілька варіантів відповідей):

  • заклики не товаришувати з ними або іншими друзями — 25,9%;
  • розпуск неправдивих чуток про них — 24,0%;
  • отримання образливих онлайн-повідомлень від інших дітей — 21,4%;
  • зверхній і принизливий відгук про їхню зовнішність — 21,8%;
  • жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це про мішень булінгу — 18,3%.

Зокрема, 24,7% учнів і учениць вказали, що з 1 вересня 2022 року потерпали від «неодноразового залякування, образ, ізоляції, розпускання чуток тощо, тобто будь-чого, що могло нанести душевний або фізичний біль».

Відповідно до даних аналітиків, найвищий показник булінгу в обласних центрах (34,4%). В інших населених пунктах він становить:

  • 25,8% — у містах районного значення;
  • 24,1% — в інших містах;
  • 25,3% — у сільській місцевості.

У результатах дослідження також зазначається, що з 1 вересня 2022 року від булінгу найчастіше потерпали учні в Києві — 33,7%. А найрідше про випадки цькування за цей період повідомляли учні східних (18%) і південних (22%) областей.

Респонденти й респондентки також розповіли, що їх ображали переважно через:

  • зовнішність — 28,7% (35,2% дівчат та 26,9% хлопчиків);
  • їхню «дивакувату» поведінку (надто активну, надто сором’язливу чи нерішучу, надто несхожу на інших тощо) — 22,6%;
  • їхній світогляд, відмінний від думки інших, — 21,5%;
  • їхні вподобання чи хобі — 18,7 %.

За даними експертів, з початку повномасштабного вторгнення серед учнів спостерігається цькування за мовною ознакою:

  • 8,3% — для російської мови;
  • 6,9% — для української мови.

59,4% опитаних школярів, які зазнавали булінгу, розповіли що зверталися по допомогу, із них 62,4% дівчат і 55,8% хлопчиків.

Дівчата частіше за хлопців зверталися як до батьків (45,8% і 40,6% відповідно), так і друзів та однолітків (23,1% і 11,8% відповідно). До вчителів звертався кожен третій з опитаних учнів, яких цькували (30,1%).

12,4% опитаних учнів і учениць розповіли, що після прохання про допомогу до школи викликали і батьків кривдника, і батьків постраждалого, а 14,7% вказали, що викликали батьків лише однієї сторони.

Окрім того, найефективнішими методами боротьби з булінгом респонденти назвали залучення психолога та запрошення батьків булера й потерпілого.

Відповідно до результатів дослідження, 20% школярів і школярок були свідками цькування, до якого були залучені вчителі або працівники школи (учитель подає приклад, першим обзиваючи дитину або оголошуючи, що дитина «сама винна» в тому, що її цькують тощо). Так:

  • 6,1% вказали, що булінг з боку педагога трапився з ними особисто;
  • 9,9% вказали що це трапилося з однокласником або друзями;
  • 9,1% — чули про такий випадок (він трапився з кимось у школі);
  • 68,7% вказали, що ніколи такого не було;
  • 12,3% — вагалися з відповіддю.

Свідками цькування, до якого були залучені батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлюється образливо про дитину або закликав її бойкотувати), були 14,7% респондентів.

За інформацією Освіта.юа

14 липня

У МОЗ опублікували алгоритм дій щодо допомоги під час утоплення

Алгоритм дій щодо допомоги під час утоплення

План роботи на літній період

Улітку, особливо в спеку, чимало дітей — з батьками, опікунами чи самостійно — проводять час біля водойм. Саме тому і дорослим, і дітям важливо пам’ятати про техніку безпеки на пляжі, зокрема у випадку, якщо хтось тоне.

Для цього в Міністерстві охорони здоров’я нагадали порядок дій в подібній ситуації. 

Насамперед потрібно оцінити ситуацію та викликати рятувальні служби (103, 102, 112).

До прибуття кваліфікованої допомоги:

  • за змоги — кинути людині рятувальний засіб;
  • підпливати до того, хто тоне, зі спини, користуючись рятувальним жилетом або засобами, що допоможуть утриматися на воді;
  • якщо людина у воді непритомна — перевернути її на спину, перевірити, чи дихає, якщо так — обережно транспортувати до берега.

Найкращий варіант для транспортування людини до берега — підняти її під пахви зі спини, щоб голова лишалася над водою. Пливти треба спокійно, враховуючи можливість пошкодження шийного відділу хребта.

На березі необхідно перевірити, чи дихає людина, за принципом «чую, бачу, відчуваю»:

  • чи чути дихання людини;
  • чи видно, як рухається її грудна клітка;
  • чи відчувається дихання, якщо наблизити щоку до обличчя людини.

Якщо людина дихає, потрібно:

  • покласти її на спину на рівну тверду поверхню;
  • розігнути голову та вивести нижню щелепу (якщо точно впевнені, що людина не зазнала травм хребта);
  • очистити рот людини від бруду та піску.

Якщо людина не дихає, потрібно:

  • затиснути їй ніс та видихнути повітря в рот до підйому грудної стінки;
  • повторити 5 разів.

Зокрема у відомстві акцентували, що маленьким дітям штучне дихання можна проводити, одночасно вдуваючи повітря в рот і в ніс.

У разі, коли дихання після цих процедур не з’явилося, то необхідно розпочати натискання на грудну клітку:

  • покладіть долоні (одна на одну) на середину грудної клітки постраждалого/постраждалої;
  • випряміть руки в ліктях і натисніть на них вагою власного тіла;
  • зробіть 30 натискань;
  • повторіть два штучні вдихи.

Цикли «30 натискань — 2 вдихи» треба продовжувати до приїзду медиків — або поки людина не задихає самостійно. Якщо людина прийде до тями до прибуття медиків, її потрібно зігріти й не лишати саму.

Для дітей необхідно поміняти співвідношення: «15 натискань — 2 вдихи».

Якщо проводити штучне дихання неможливо, можна робити лише натискання.

За матеріалами МОЗ

12 липня

МОН оголосило про початок проведення розподілу субвенції НУШ

Розподіл освітньої субвенції НУШ

Експертиза цінності документів: як провести

У Міністерстві освіти і науки оголосили про початок проведення розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа».

Це відбувається відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік», порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2018 року № 237 (зі змінами). 

Головним розпорядником субвенції є Міністерство освіти і науки України.

Для ефективного розподілу коштів у МОН було створено комісію з  питань розподілу субвенції з державного  бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа». 

Згідно з пунктом 8 Порядку та умов Комісією проводиться збір інформації з використанням програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» та її аналіз — протягом п’яти робочих днів від дати реєстрації наказу МОН про утворення комісії.

Визначення обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам Комісія здійснює відповідно до критеріїв та за результатами аналізу інформації щодо: 

1. Потреб у забезпеченні необхідним обладнанням навчальних кабінетів природничої галузі освіти (кабінети фізики, хімії, біології, географії, природничих наук) закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які здійснюють освітній процес відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі середньої освіти (базове предметне навчання) за очною, поєднанням очної та дистанційної форми здобуття освіти, пропорційно кількості 6-х класів в 2023/24 навчальному році за такою формулою: 

  • О1 = С1/загальна кількість 6 класів загалом у країні × загальну кількість 6 класів в області, м. Києві; 

2. Потреб у забезпеченні необхідним обладнанням та меблями навчальних кабінетів закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які є учасниками всеукраїнського інноваційного освітнього проєкту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» (далі — пілотні заклади освіти), пропорційно кількості пілотних закладів освіти за такою формулою:

  • О2 = С2/загальна кількість пілотних шкіл, які здійснюють освітній процес за очною, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти, загалом у країні × загальну кількість пілотних шкіл, які здійснюють освітній процес за очною, поєднанням очної та дистанційної форм здобуття освіти, в області, м. Києві;

3. Потреб у навчальній та навчально-методичній літературі, зокрема її електронних версій та з аудіосупроводом, для учнів та педагогічних працівників пілотних закладів освіти, пропорційно кількості учнів та вчителів пілотних класів за такою формулою:

  • О3 = С3/загальна кількість учнів та вчителів пілотних класів загалом у країні × загальну кількість учнів та вчителів пілотних класів в області, м. Києві; 

4. Потреб у підвищенні кваліфікації педагогічних працівників: керівників, заступників керівників і вчителів закладів освіти, які забезпечуватимуть реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі базової середньої освіти (базове предметне навчання) у 2024/25 навчальному році, пілотних (восьмих) класів, підготовку тренерів-педагогів, надавачів послуг з професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам та оплату їхніх послуг, пропорційно кількості осіб, які потребують підвищення кваліфікації, за такою формулою: 

  • О4 = С4/загальна кількість осіб, які потребують підвищення кваліфікації, загалом у країні × загальну кількість осіб, які потребують підвищення кваліфікації, загалом в області, м. Києві; 
  • О1, О2, О3, О4 — обсяг субвенції, що передається обласному бюджету, бюджету м. Київ;
  • С1, С2, С3, С4 — обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» за напрямами у 2024 році.

Джерело: МОН

12 липня

Результати дослідження показали як змінилося використання української мови в побуті школярів

Використання української мови в повсякденні

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

В Україні за останній 2 роки зменшилася кількість учнів і учениць, які вважають українську мову рідною:

  • у 2021–2022 навчальному році про це заявили 82% учнів / учениць;
  • у 2022–2023 навчальному році — 91% учнів / учениць;
  • у 2023–2024 навчальному році — 74% учнів / учениць.

Таку інформацію зазначили голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак і мовний омбудсмен Тарас Кремінь під час презентації результатів моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти у 2023–2024 навчальному році. 

Під час дослідження було опитано понад 7 тисяч учнів і учениць 8–11–х класів із 85 шкіл у міській і 36 шкіл у сільській місцевості.

Детальніше ознайомитися з презентацією результатів дослідження можна в прикріпленому документі. 

За словами мовного омбудсмена, попри статистичні показники, попит на українську мову незмінний. Однак, цьогоріч дослідження охопило більшу кількість респондентів з акцентом на міську місцевість.

«Адже відомо, що міська агломерація традиційно є епіцентром збільшення російськомовного компонента. Тому потрібно працювати в містах, щоб захистити право дітей на освітній процес державною мовою», — роз’яснив Тарас Кремінь.

Як зауважили в ДСЯО, після початку повномасштабної війни спостерігалося збільшення вживання української мови в освітньому процесі. Однак у минулому навчальному році — реакція дещо зворотна. У службі такі дані пов’язують з тим, що зменшилася частка старшокласників, батьків і вчителів, які вважають українську мову рідною.

Відповідно до даних аналітиків, майже половина опитаних учнів і учениць вказала, що послуговується українською мовою в усіх сферах життя. Щоправда, частина школярів і школярок, які вважають українську рідною, вдома спілкується російською. Цей показник найбільший на сході країни — 38%.

Зокрема, у звіті йдеться про те, що цьогоріч зменшилася кількість учнів і учениць, які під час уроків та перерв спілкуються між собою лише українською мовою:

  • 41% респондентів говорять винятково українською під час перерв (49% у 2022–2023 навчальному році);
  • 50% — під час уроків (58% у 2022–2023 навчальному році);
  • 33% під час перерв розмовляють як українською, так і російською мовами / переважно російською мовою (21% у 2022–2023 навчальному році);
  • 20% під час уроків підтримують розмову між собою як українською, так і російською мовами / переважно російською мовою (14% у 2022–2023 навчальному році).

Традиційно найбільше дітей, які послуговуються українською мовою під час уроків і перерв, на Заході — 74%, на Сході цей показник становить 17%.

Згідно із результатами моніторингу, якщо в школі діти активніше використовують державну мову, то за її межами (у колі друзів та вдома) цей відсоток знижується:

  • менше ніж 40% учнів та учениць спілкуються суто українською;
  • 20% — як українською, так і російською мовами однаковою мірою.

Чинниками, що стримують використання української мови, діти назвали звичку спілкуватися недержавною мовою (33%) та мову спілкування в сім’ї (20%).

Також зменшення використання української мови підлітками спостерігається і в інтернеті. Частка старшокласників, які спілкуються українською в мережі, зменшилася на 6% порівняно з минулим навчальним роком — з 55% до 49% відповідно. Так само зменшилася кількість учнів, які послуговуються лише українськомовним контентом — з 43% до 32%.

Проте кількість старшокласників, які оцінюють свій рівень володіння мовою як вільний, за даними дослідження, за останній рік зросла на 5%.

Однак 15% учнів та учениць, які в повсякденному житті використовують переважно російську, під час опитування зазначили, що російськомовному співрозмовнику відповідатимуть українською. Імовірно, так діти демонструють свою національну ідентичність.

За інформацією ДСЯО

11 липня

Роз'яснення МОН про формати навчання дітей-ВПО та школярів на ТОТ

Дистанційне навчання дітей-ВПО та на ТОТ

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

Міністерство освіти і науки України розробило проєкт наказу № 850 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних ЗЗСО в умовах воєнного стану в Україні». Останніми тижнями про нього ширилося багато чуток. Зокрема, щодо навчання учнів-ВПО та школярів, які перебувають на тимчасово окупованих територіях.

Саме тому в МОН опублікували детальні роз’яснення щодо наказу та його статусу. 

Насамперед важливо зазначити, що на сьогодні наказ не затверджений, а отже, не набув чинності.

Раніше документ було відправлено на погодження центральним органам виконавчої влади, а також обласним департаментам освіти і науки. Крім того, МОН провело низку непублічних робочих зустрічей з громадськими організаціями та ОВА для обговорення проєкту наказу.

«Продовжуємо працювати з регіонами, щоб адаптувати наказ до потреб областей. Уже надійшло чимало важливих пропозицій, які опрацьовуємо. Після спільних обговорень і напрацювань буде внесено зміни до проєкту наказу та передано його на затвердження», — зауважили в освітньому відомстві.

Як пояснили в міністерстві, проєкт документа є одним з інструментів комплексної політики «Школа офлайн». Вона передбачає, щоб якомога більше дітей повернулися до очного навчання там, де це дозволяє безпекова ситуація.

«Запровадження дистанційного формату навчання під час пандемії та його продовження після початку повномасштабної війни були вимушеними та вкрай важливими кроками, які допомогли нам зберегти систему освіти. Але дистанційна освіта не може бути довгостроковою стратегією для держави. Як показують міжнародні дослідження, очна освіта — це можливість ефективніше та якісніше здобувати не лише знання в конкретних дисциплінах, а й поглиблювати м’які навички», — повідомили в МОН.

Зокрема, у міністерстві зауважили, що забезпечення якісної освіти для школярів і школярок вимагає відповідних рішень. Тому МОН готове підтримувати громади на кожному з етапів цих змін.

Ще одним питанням проєкту є освіта учнів і учениць, які мешкають на тимчасово окупованих територіях України.

Як акцентували в Міністерстві освіти і науки, для дітей, які не можуть навчатися очно, — на ТОТ і за кордоном — залишатиметься варіант дистанційної освіти. Адже для таких учнів і учениць важливо створити безпечні умови та зберегти їхні зв’язки з українською системою освіти.

«Ми запропонуємо індивідуальний підхід із педагогічним патронажем, коли вчителі, знаючи ситуацію конкретної дитини, формують під неї графік навчання, застосовуючи дистанційні технології. Оскільки діти на ТОТ не можуть повноцінно відвідувати дистанційні уроки за однаковим розкладом з дітьми, які перебувають на контрольованій території. Проте зв’язок учня з учителем є вкрай важливим», — зазначили у міністерстві.

Наразі на ТОТ перебуває приблизно 1,6 мільйона українських дітей, із них 615 тисяч — шкільного віку.

Окрім того у МОН наголосили, що зараз важливо для всіх категорій українських школярів і школярок запропонувати освіту, яка відповідає їхнім потребам та умовам. Тому:

  • для дітей, які навчаються дистанційно й не мають доступу до очної освіти, важливо будувати сховища й забезпечувати їх автобусами для підвезення до шкіл з укриттями;
  • для дітей зі статусом ВПО пріоритетами мають бути якість освіти й соціалізація на новому місці;
  • для дітей за кордоном головними є якість освіти, соціалізація та можливість здобувати українську освіту.

«МОН виступає за безпеку, збереження зв’язку з дітьми на тимчасово окупованих територіях та за кордоном і відновлення доступу до якісної очної освіти. У центрі всіх змін — діти та їхнє майбутнє», — підкреслили у відомстві.  

Окрім того, у МОН працюватимуть над:

  • впровадженням програми підтримки вчителів;
  • створенням кадрового резерву вчителів з виплатою середньої заробітної плати й підготовкою їх для роботи на деокупованих територіях (спільно зі Службою зайнятості України);
  • створенням єдиного порталу вакансій учителів;
  • забезпеченням індивідуального супроводу кар’єрними консультантами.

За матеріалами МОН

11 липня

Заклади освіти мають встановити сонячну генерацію

Сонячні панелі на будівлі школи

Експертиза цінності документів: як провести

Міністерство освіти і науки України доручило закладам освіти встановити об’єкти сонячної (вітрової) генерації. При цьому зробити це максимально швидко.

Таку інформацію зазначено в листі міністра освіти і науки Оксена Лісового, який скерували очільникам керівників закладів освіти всіх рівнів, форм власності та сфер управління.

Окрім об'єктів сонячної та вітрової генерації керівники закладів освіти мають придбати та встановити устаткування зберігання енергії, забезпечивши безперебійну діяльність закладів освіти.

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Ця ініціатива пов'язана із рішеннями керівництва держави щодо забезпечення стабілізації роботи об'єднаної енергетичної системи.

До 15 липня 2024 року заклади освіти повинні провести інформаційну кампанію серед персоналу, студентів та учнів стосовно підвищення енергоефективності та енергозбереження.

Крім того, керівники закладів освіти мають стимулювати встановлення населенням сонячних електростанцій та установок зберігання енергії.

Найближчим часом заклади освіти мають поінформувати МОН про виконану роботу.

За матеріалами Освіта.юа

11 липня

У деяких закладах освіти України досі вивчають російську мову

Вивчення російської мови в Україні

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

Наразі в Україні є лише 1 повністю російськомовна школа. Заклад освіти, у якому навчаються 44 учні (4 класи), розташований у Дніпропетровській області.

Таку інформацію зазначили в Інституті освітньої аналітики. 

Як зауважили в установі, в одній із шкіл на Харківщині навчання відбувається як українською, так і російською мовами. Зокрема, російською вчаться 403 учні (16 класів) із 1 140 школярів закладу освіти. Російську мову як предмет вивчають ще 768 учнів у 3-х школах України (45 класів). А 79 дітей відвідують відповідні гуртки.

Проте за даними мовного омбудсмена Тараса Кременя, за 2022 рік кількість учнів, які вивчали російську мову в школах, зменшилася в понад 100 разів. Зокрема, у вересні 2021 року їх було 454,8 тисячі, а восени 2023 року — 4 тисячі.

Відповідно до даних аналітиків, в Україні нині є 197 шкіл, де навчання дітей відбувається мовами нацменшин. Також є окремі класи з іноземними мовами викладання в українськомовних школах.

Згідно з інформацією Інституту освітньої аналітики:

  • румунською мовою навчаються 12 383 учні у 57 закладах освіти: 10 закладів (2 261 учень) у Закарпатській області та 47 (10 122 учні) — у Чернівецькій. Ще 3 104 школярі навчаються румунською у 20 змішаних закладах у Чернівецькій, Закарпатській та Одеській областях. Як самостійний предмет її вивчають 3 555 учнів у 24 школах, а 167 осіб — факультативно (або у гуртках);
  • угорською мовою навчаються 10 211 учнів у 67 закладах освіти Закарпатської області. Ще 4 412 школярів навчаються угорською в змішаних закладах на Закарпатті. Як самостійний предмет її вивчають 2 648 учнів у 28 школах, а 402 особи — факультативно (або в гуртках);
  • польською мовою навчаються 699 учнів у 3-х школах Львівської області. Ще 275 учнів навчаються у польськомовних класах на Хмельниччині та Львівщині. Як самостійний предмет її вивчають 97 227 дітей, а факультативно — 9 033 особи;
  • німецькою мовою навчаються 50 учнів у 1 школі Києві. Як самостійний предмет її вивчають 543 755 дітей, а факультативно — 8 170 осіб;
  • словацькою мовою на Закарпатті у змішаній школі навчаються 118 учнів. Як самостійний предмет цю мову вивчають 959 дітей, ще 1 065 осіб — факультативно;
  • болгарською мовою на Одещині у змішаній школі навчається 35 учнів. Як самостійний предмет її вивчають 7 410 дітей, а 840 осіб — факультативно;
  • англійською мовою у Києві навчається 24 учні у змішаному закладі. Як окремий предмет її вивчають 3 778 241 учень. Ще 9 545 дітей — факультативно;
  • гагаузьку мову як окремий предмет вивчають 1 063 учні на Одещині, ще 12 — як факультатив;
  • кримськотатарську мову як окремий предмет вивчають 37 учнів, ще 188 осіб — факультативно.

Серед інших мов, які українські школярі й школярки вивчають як окремий або факультативний предмет, є:

  • французька — 102 876 учнів;
  • іспанська — 15 813 учнів;
  • іврит — 4 999 учнів;
  • китайська — 2 099 учнів;
  • чеська — 1 207 учнів;
  • грецька (сучасна) — 948 учнів;
  • латинська — 885 учнів;
  • італійська — 863 учні;
  • корейська — 776 учнів;
  • японська — 420 учнів;
  • турецька — 247 учнів;
  • албанська - 60 учнів;
  • інші мови — 1 088 учнів.

Джерело: Інформатор

10 липня

На платформі DREAM з’явилися нові функції

Оновлення платформи DREAM

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Як зазначили на сайті Міністерства освіти і науки, відтепер усю інформацію щодо розподілу субвенції на облаштування укриттів і харчоблоків зібрано в окремому блоці «Фінансові програми». 

Таким чином кожен користувач платформи може подивитися критерії добору, ознайомитися із заявками, списком погоджених проєктів і причинами відмови у фінансуванні.

Окрім розподілу субвенцій, DREAM продовжує бути платформою для залучення донорських коштів. Громади, які не отримали субвенцію на облаштування безпечних освітніх просторів, мають можливість залучити кошти від міжнародних партнерів або донорів, подавши заявку на платформі DREAM. 

Також тепер у картці кожного проєкту, що заведено в екосистему DREAM, з’явилася кнопка «Підтримати проєкт зараз». Відтепер потенційний інвестор чи експерт може звернутися до представників громади, що ініціювала проєкт відновлення чи модернізації, з пропозицією про співпрацю через форму зворотного зв’язку.

Щодо додаткових матеріалів про розроблення проєктно-кошторисної документації, облаштування та фінансування укриттів, їх можна знайти на порталі «Моя Фортеця». Отримати відповіді на запитання щодо безпечних освітніх просторів і розроблення ПКД можете в телеграм-чаті підтримки.

За інформацією МОН

9 липня

Коли розпочнеться навчальний рік 2024/2025 у школах України?

Початок навчального року 2024/25 у школах України

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Навчальний рік 2024/2025 у частині шкіл може розпочатися раніше, ніж 1 вересня. Тоді школярі повернуться на навчання вже у серпні.

Рішення про зміну дати початку нового навчального року можуть ухвалювати на місцях.

Насамперед таке рішення про зміщення дати початку навчального року загалом продиктоване важкою енергетичною ситуацією в Україні через обстріли росії і, як наслідок, бажанням заощадити світло і тепло.

Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, відомство не рекомендуватиме школам розпочинати новий 2024/2025 навчальний рік раніше. Проте в школах, де немає позмінного навчання, можуть змістити початок уроків на 10:00.

Однак Міністерство освіти і науки може лише рекомендувати – остаточне рішення ухвалює КМУ. Не всі школи готові розпочинати навчальний рік у серпні.

Початок навчального року в різних містах України:

У Львові новий навчальний рік у школах розпочнеться раніше – 19 серпня. Відповідне рішення ухвалив Штаб підготовки міста до зими, аби гарантувати повноцінний шкільний навчальний рік. Як зауважив мер Андрій Садовий, через надзвичайно складну ситуацію з електроенергією у місті готуються до різних сценаріїв.

Рішення про те, коли стартує новий навчальний рік у школах Чернівців, ухвалюватимуть педагогічні ради закладів освіти. Наразі не відомо, чи учні сядуть за парти вже у серпні. За словами заступниці начальника управління освіти Чернівецької міськради Олени Онофрей, навчання у школах може стартувати вже 19 серпня, якщо буде відповідне розпорядження.

У школах Івано-Франківська не розпочинатимуть навчання у серпні. Навчальний рік стартує 1 вересня. Таку інформацію розповіла очільниця департаменту освіти і науки Івано-Франківської міськради Вікторія Дротянко. Повідомлення про початок навчання у школах міста у серпні є неправдивою.

У Черкасах навчальний рік 2024/25 у школах також стартує 1 вересня. Однак можливі й зміни у графіку. Заступниця міського голови Анастасія Чубіна зазначила, що через кризу з електропостачанням у нашій державі у їхньому місті обговорюють різні варіанти організації наступного навчального року.

У Хмельницькому поки не ухвалили остаточного рішення щодо початку навчального року раніше. Традиційно школярі сядуть за парти 1 вересня, повідомила в.о. директора департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради Ольга Кшановська.

За інформацією Освіта 24

9 липня

Алгоритм дій від ДСНС і ЮНІСЕФ, якщо ви опинились під завалами

Розбір завалів після ракетного обстрілу

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

8 липня росія вкотре завдала масованого ракетного удару по Україні. Внаслідок атаки значних ушкоджень зазнали Київ, Дніпро, Кривий Ріг, Слов’янськ і Краматорськ. Зокрема, було зруйновано чимало будівель, а десятки людей опинилися під завалами.

Саме тому ДСНС і ЮНІСЕФ сформували декілька порад, як правильно поводити себе в такій ситуації та що робити, якщо під завалами опинилася дитина. 

Допис із цими порадами опублікувала дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз, яка допомагала фахівцям ДСНС та ЮНІСЕФ із супервізією цих матеріалів.

«Я зараз публікую один з найстрашніших для мене самої матеріал. Але ми маємо це знати. Тут зібрані дві теми — як допомоги дорослим і дітям. Нехай ніколи не знадобиться. Безпеки нам усім та життя!» — прокоментувала психологиня.

Насамперед, треба кликати на допомогу та намагатися зателефонувати в службу порятунку за номером 101.

Як зауважила експертка, щоб не погіршити ситуацію, не варто активно ворушитися, оскільки можна випадково зачепити те, на чому тримається завал. Краще оглянути себе та людей навколо й у разі поранення — накласти пов’язку, щоб зупинити кров (якщо це можливо).

Зокрема, для уникнення охолодження можна розтирати кінцівки та вкритися. Однак у ДСНС застерігають: не варто користуватися запальничками чи сірниками, адже, якщо стався витік газу, це може спричинити вибух.

Психологиня також розповіла, що під час розбору завалів рятувальники часто оголошують «хвилину тиші». У цей час треба максимально голосно кликати на допомогу та подавати сигнали:

  • свистіти;
  • кричати;
  • світити ліхтариком;
  • стукати по батареях чи трубах.

Також рятувальники рекомендують купити свисток і тримати його поруч під час повітряних тривог.

Світлана Ройз акцентувала, що якщо під завалами опинилися дитина, то спочатку потрібно покликати її, щоб дізнатися, чи вона у свідомості. Якщо так, слід:

  • запитати, чи їй не боляче та чи може вона поворушити пальцями на руках і ногах;
  • взяти її за руку або обійняти (якщо це можливо);
  • запропонувати подихати разом, щоб заспокоїтися та зменшити тривогу;
  • запропонувати дитині затримати в роті слину та робити рухи, ніби вона щось жує (якщо поруч немає води);
  • увесь час бути з дитиною на зв’язку — розповідати історії, згадувати спільні моменти та нагадувати, що рятувальники обов’язково прийдуть.

За матеріалами НУШ

9 липня

Уряд ухвалив зміни до Порядку ведення військового обліку для осіб з ТОТ

Порядок ведення військового обліку

Розвиток комунікативних навичок педагогів: план роботи

У Кабінеті Міністрів ухвалили постанову, яка передбачає внесення змін до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів.

Таким чином зміни відтерміновують подання військово-облікових документів осіб, які проживають тільки на тимчасово окупованих територіях, а також осіб, які з цих територій та територій активних бойових дій виїхали за кордон. 

Цим громадянам потрібно подати військово-облікові документи за місцем навчання в семиденний строк після закінчення воєнного стану.

Джерело: МОН

9 липня

Українські школярі вивчатимуть курс щастя

Уроки щастя в українських школах

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

В українських школах запровадять новий курс — «Уроки щастя». Його вивчатимуть вже з вересня.

Як зауважила перша леді України Олена Зеленська, «уроки щастя» — це в українській адаптації американський курс із соціально-емоційного навчання Well-Being. Він запрацює у школах для учнів у межах Всеукраїнської програми ментального здоров'я «Ти як?».

Зокрема, перша леді пояснила, чому саме щастя.

«Бо курс розкриватиме найважливіші знання й навички, без яких неможливе щасливе, змістовне, плідне життя», — акцентувала Олена Зеленська.

Під час курсу дітям розповідатимуть про:

  • уміння будувати стосунки з людьми (щастя та стійкість нерозривно з цим пов'язані);
  • творчість і вміння бути творцем свого життя;
  • «людинознавство» — про розуміння того, що означає бути людиною;
  • уміння любити, співчувати, жити гідно та бути вільним;
  • мудрість і те, як зростати в ній, вміння осмислювати життя та досвід;
  • цінності й те, як важливо знати сенси життя;
  • емоційну компетентність — важливість емпатії, емоційного інтелекту, щоб розуміти емоційні потреби та почуття, як власні, так і свого оточення;
  • ментальне здоров'я, розуміння того, як дбати про нього.

«Живемо в часи, коли подібні навички не менш важливі, ніж знання математики чи біології. Особливо навички піклування про ментальне здоров'я», — зазначила перша леді країни.

Українські фахівці адаптують курс до наших реалій.

Джерело: Олена Зеленська

9 липня

Які студенти матимуть відстрочку в 2024 році?

Навчання у вищих закладах освіти під час війни

Як навчити дітей дбати про свою безпеку

В Україні триває воєнний стан і мобілізація. Частина чоловіків може отримати відстрочку від призову.

До них відносяться студенти. Як зазначили в Міністерстві оборони України, відстрочку від призову матимуть дві категорії студентів.

Речник Міністерства оборони Дмитро Лазуткін в ефірі телемарафону зауважив, що відстрочку отримують від призову не всі, хто вступає у виші.

«Ті, хто вступає на бюджет на денну або дуальну форму, — це один з критеріїв», — акцентував представник відомства.

За його словами, другий критерій — рівень тієї освіти, яку вони мають здобувати.

«Рівень освіти, яку вони мають здобувати, має бути вищий, ніж у них є», — акцентував Дмитро Лазуткін.

Тобто, якщо людина — бакалавр, то вона має вступити в магістратуру, щоб отримати відстрочку.

За інформацією Освіта 24

9 липня

Уповноважений МОН отримав високу оцінку в моніторингу НАЗК

Оцінка Міністерства освіти і науки

Атестаційні листи: алгоритм роботи

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) розпочало оцінювання ефективності роботи антикорупційних уповноважених за новою Методологією.

Таким чином, уповноважений Міністерства освіти і науки України отримав 86% — найвищий показник серед оцінених міністерств.

Насамперед оцінювання проводиться відповідно до Методології з оцінки ефективності роботи уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, затвердженої наказом НАЗК від 01.08.2023 №164/23. Воно охоплює діяльність уповноважених у 2023 році та базується на аналізі наданої ними інформації за результатами роботи за рік.

Мета проведеного оцінювання:

  • Надати уповноваженим зворотний зв'язок щодо їх роботи за рік;
  • Виявити потенційні точки для зростання;
  • Визначити кращі практики;
  • Представити результати роботи уповноважених громадськості.

Результатом оцінювання є звіт, в якому розміщено інформацію про:

  • Оцінку («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»);
  • Кількість набраних балів у відсотках (до 100%);
  • Задекларований уповноваженим стан виконання його завдань;
  • Результат верифікації наданої уповноваженим інформації;
  • Висновки та рекомендації щодо поліпшення роботи.

Оцінювання ефективності діяльності уповноважених належить до повноважень НАЗК відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції». Наразі НАЗК провело оцінку ефективності уповноважених окремих міністерств та ініціювало оцінювання в центральних органах виконавчої влади.

Щодо високої оцінки уповноваженого МОН, то вона свідчить про ефективність антикорупційних заходів у системі освіти і науки. Це демонструє значний прогрес у забезпеченні прозорості та доброчесності в освітній галузі.

Окрім того, загальна статистика та звіти щодо оцінювання ефективності доступні на Порталі доброчесності НАЗК.

За матеріалами МОН

8 липня

Знижки на програми підвищення кваліфікації

Знижки на програми підвищення кваліфікації

Друзі, запрошуємо вас на онлайн-навчання у Вищу школу освітнього менеджменту!

Даруємо неймовірні знижки на навчання. 

Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.

Акція діє на наступні програми:

Назва програми 

Сума знижки, грн 

Успішний управлінець закладу загальної середньої освіти 

2100   

Система забезпечення якості освіти: дошкільний заклад 

1450  

Система забезпечення якості освіти: нова українська школа 

1450 

Самооцінювання освітньої діяльності в дошкільному закладі 

1200  

Кадрові документи в закладі освіти 

1200  

Накази з основної діяльності: як правильно відображати управлінські рішення 

800 

Практика формувального оцінювання 

800 

Технологія Mind Mappng в дошкільній освіті 

800 

Технологія mind mapping в освітній та управлінській діяльності 

800  

Організація інклюзивного середовища та навчання у школі 

800 

Оптимізація роботи музичного керівника засобами ІКТ 

800 

Психічне здоровʼя та невротичні розлади у дошкільників 

800  

Коректурні таблиці: як створювати та використовувати в освітньому процесі 

800 

Реалізація педагогіки партнерства та середовищного підходу в дитсадку 

800 

Цифрові технології у роботі з документами та ділових комунікаціях 

800 

Українська для освітян: експрес-курс 

-

Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!

Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

ОБРАТИ ПРОГРАМУ

8 липня

Літні фантазії: акція на передплату фахових видань

Літні фантазії: акція на передплату фахових видань
Друзі, наша редакція хоче подарувати вам знижку на передплату фахових журналів:
  • на 6 міс. – 500 грн на усі журнали
  • на 12 міс. – 1000 грн на усі журнали

Шукайте поради від фахівців, які допоможуть вчасно та якісно виконувати вашу роботу та приносити користь країні. 

Оберіть свій журнал:

Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.

Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Слава Україні!

Мирного неба!

8 липня

Президент підписав новий Закон про дошкільну освіту: беріть у роботу документ

Президент підписав новий Закон про дошкільну освіту: беріть у роботу документ

Закон набирає чинності із дня, наступного за днем його опублікування. А вступає в дію через один рік із дня набрання ним чинності.
Новий Закон «Про дошкільну освіту»: інтерв’ю з експертом

8 липня

На що виділено кошти субвенції НУШ у 2024 році?

Кошти реформи НУШ у 2024 році

Експертиза цінності документів: як провести

У Кабінеті Міністрів України затвердили порядок та умови надання субвенції для реалізації реформи «Нова українська школа». Її розмір у 2024 році становить 1,5 млрд грн.

Розподіл цьогорічної субвенції відбуватиметься наступним чином. 

Кошти на закупівлю:

  • засобів навчання, обладнання, комп’ютерного та мультимедійного обладнання для кабінетів фізики, хімії, біології, географії, природничих наук для 7 класів НУШ закладів загальної середньої освіти — 1,22 млрд грн;
  • засобів навчання, обладнання, мультимедійного та комп’ютерного обладнання, меблів для 8 пілотних класів НУШ — 102,54 млн грн;
  • навчальної та навчально-методичної літератури, зокрема електронних версій та з аудіосупроводом для 8 пілотних класів НУШ — 69,24 млн грн;

На підвищення кваліфікації — 100 млн грн:

  • керівників, їхніх заступників, учителів закладів освіти, які навчають 7 класи НУШ;
  • керівників, їхніх заступників, учителів пілотних закладів освіти;
  • підготовка та оплата праці тренерів-педагогів;
  • підготовка та оплата праці надавачів послуг із професійної підтримки й допомоги педпрацівникам (супервізорів).

«У 2023 році попри повномасштабну війну нам вдалося повернути фінансування реформи “Нова українська школа”. Цьогоріч уряд його продовжив. Тобто навіть у таких складних умовах Україна ставить собі стратегічні цілі задля поліпшення якості освіти. І це дуже важливо, адже освіта — основа, на якій будуються всі державні сфери.

Ворог майже щодня завдає ударів, створюючи нові ризики для функціонування системи освіти зокрема. Отже, ми маємо працювати ще більш наполегливо, щоб система освіти стала міцнішою та готувала людей, здатних мислити інноваційно для розвитку держави», — акцентував міністр освіти і науки Оксен Лісовий.

Також для отримання коштів субвенції потрібно дотримувати кілька умов:

  • обов’язкове співфінансування з місцевого бюджету (від 5% до 30% — залежно від індексу податкоспроможності);
  • заклад освіти працює за денною, поєднанням денної та дистанційної форм здобуття освіти;
  • наявність у закладі освіти укриття або на відстані не більш як 500 м;
  • засоби навчання, обладнання і меблі не закуповують для шкіл на окупованих територіях і тих, які працюють лише дистанційно;
  • першочергово засоби навчання закуповують для закладів освіти, майно яких знищено або пошкоджено внаслідок військової агресії росії.

Окрім того, цьогоріч оновлено правила розподілу субвенції. Таким чином у Міністерстві освіти і науки України створять комісію, яка збиратиме й аналізуватиме інформацію відповідно до визначених критеріїв та потреб закладів освіти в обладнанні, меблях тощо через систему АІКОМ. На основі цих даних МОН подасть пропозиції уряду щодо розподілу субвенції між обласними бюджетами та бюджетом Києва. Після ухвалення рішення КМУ обласні й Київська міська державні адміністрації розподілять кошти між обласними та бюджетами громад.

Зокрема, розмір субвенції для кожного регіону комісія МОН визначатиме, ґрунтуючись на критеріях:

  • засоби навчання та обладнання для природничих кабінетів — пропорційно кількості 6 класів у 2023/2024 навчальному році;
  • засоби навчання, обладнання і меблі для пілотних шкіл — пропорційно кількості шкіл, які працюють за денною, поєднанням денної та дистанційної форм здобуття освіти;
  • навчальна та навчально-методична література для пілотних шкіл — пропорційно кількості учнів і вчителів таких шкіл;
  • підвищення кваліфікації — пропорційно кількості осіб, які його потребують.

Джерело: МОН

8 липня

Уряд визначив середньострокові галузеві пріоритети інноваційної діяльності

Cередньострокові галузеві пріоритети інноваційної діяльності

Як підготуватися до уроку за допомогою нейромереж

На засіданні Кабінету Міністрів України 5 липня було затверджено актуальний перелік середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності галузевого рівня.

Ухвалений документ уточнює пріоритетні напрями інноваційної діяльності загальнодержавного рівня, які були оновлені постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2024 року № 220.

Насамперед напрями об'єднані за стратегічними пріоритетами, визначеними законодавством, у наступні тематичні блоки:

  • Національна безпека та оборона
  • Енергетика та енергоефективність
  • Розвиток транспортної системи
  • Нові технології виробництва матеріалів
  • Агропромисловий комплекс
  • Медицина
  • Охорона довкілля
  • Інформаційно-комунікаційні технології та робототехніка

Відповідне рішення зможе забезпечити реалізацію середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності галузевого рівня, оновлених відповідно до потреб воєнного стану та відновлення України.

Перелік сформовано на основі пропозицій центральних органів виконавчої влади з урахуванням актуальних потреб у кожній галузі. Він діятиме до 31 грудня наступного року після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

За інформацією МОН

7 липня

Кабмін затвердив план реалізації Національної стратегії безпечного і здорового освітнього середовища НУШ

Безпечне та здорове середовище в НУШ

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Нещодавно уряд ухвалив розпорядження «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2024 рік».

Відповідний документ містить комплекс заходів, необхідних для реалізації у 2024 році Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі, затвердженої Указом Президента України від 25.05.2020 № 195/2020.

Такі заходи мають бути спрямовані на формування безпечних, комфортних та здорових умов навчання в закладах загальної середньої освіти, набуття учнями компетентностей, необхідних для безпечного та здорового способу життя.

Зокрема, у комплексі заходів зазначено наступні стратегічні цілі:

  1. Здоров’язбережувальна складова освіти.
  2. Комплексність розвитку фізичної культури та посилення рухової активності.
  3. Розбудова системи здорового харчування, формування культури харчування та правильних харчових звичок.
  4. Удосконалення медичного обслуговування учнів і працівників закладів освіти.
  5. Ефективне психологічне забезпечення освітнього процесу.
  6. Підготовка працівників закладу освіти та їхнє здоров’я.
  7. Безпечність, доступність та інклюзивність освітнього середовища.
  8. Міжсекторальна взаємодія та залучення соціальних інституцій.

Щодо реалізації деяких заходів проєкту, таких як облаштування укриттів у закладах освіти та придбання шкільних автобусів, то вони потребуватимуть фінансування з державного та місцевих бюджетів.

За інформацією МОН

6 липня

Львівські школи розпочнуть навчальний рік у серпні

Навчальний рік у школах Львова

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Цьогоріч навчальний рік у львівських школах розпочнуть раніше, а саме 19 серпня. Такі зміни спричинені складною ситуацією з електроенергією в Україні, яка виникла через російські обстріли.

Відповідне рішення ухвалив Штаб підготовки до зими 5 червня. 

Як зауважили в Львівській міській раді, розпочати навчання вже в серпні рекомендуватимуть не лише державним, а й приватним закладам освіти.

«Сьогодні немає дня, коли б не було відключень світла. Відтак треба прогнозувати як і добрі речі, так і негативні. Потрібно готуватися до різних сценаріїв, щоб Львів функціонував за будь-яких умов», — зазначив міський голова Андрій Садовий.

За його словами, на випадок повного блекауту у всіх львівських школах планують облаштувати цілодобові пункти незламності, де містяни зможуть зігрітися та зарядити пристрої.

«Розпочати навчання швидше ми хочемо з однією метою — щоб мати більшу гарантію, що діти будуть вчитися за партами. […] Ми повинні мати запасний варіант, щоб, у разі екстремальної ситуації, була змога використовувати школи як пункти обігріву», — роз’яснив начальник управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради Андрій Закалюк.

Окрім того, у міськраді очікують, що зимові канікули для учнів і учениць розпочнуться за планом — 21 грудня. Якщо ж ситуація з електроенергією погіршиться, їх можуть зробити більш тривалими, ніж зазвичай. У такому разі в закладах освіти також створять чергові групи. Туди батьки, зможуть привести дітей, якщо не буде можливості залишити їх удома.

Джерело: Андрій Садовий

5 липня

Кабмін затвердив Національну стратегію розвитку фінансової грамотності

Розвиток фінансової грамотності населення

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

Кабінет Міністрів України затвердив Національну стратегію розвитку фінансової грамотності до 2030 року. Вона має сприяти:

  • підвищенню фінансової обізнаності населення;
  • зростанню впевненості громадян під час ухвалення фінансових рішень;
  • формуванню раціональної фінансової поведінки.

Детальніше ознайомитися зі змістом стратегії можна в прикріпленому документі. 

Над Стратегією працювали в межах міжвідомчої робочої групи та консультативної платформи з червня 2021 року (з перервою через повномасштабне вторгнення росії). Під час її створення фахівці врахували найкращі міжнародні практики, зокрема:

  • рекомендації з фінансової грамотності Ради Організації економічного співробітництва та розвитку;
  • методологічні настанови Міжнародної мережі фінансової освіти.

За інформацією НБУ, затвердження Стратегії допоможе об’єднати зусилля багатьох сторін і забезпечить масштабування заходів із підвищення фінансової обізнаності для різних цільових груп.

Таким чином, її реалізацію проводитимуть за наступними напрямами:

  1. якісна базова фінансова освіта — заходи з підвищення фінансової грамотності для дошкільнят, школярів і студентів. Зокрема, створення навчальних ресурсів, модернізація навчальних програм і впровадження нового обов’язкового курсу «Підприємництво і фінансова грамотність» з 2025 року у 8 класах та з 2026 року у 9 класах у всіх школах України;
  2. відповідальне фінансове життя — підвищення фінансової грамотності дорослого населення через навчальні ресурси;
  3. фінансово обізнані підприємці — комплексний підхід, який, зокрема, передбачатиме створення рамки фінансових компетентностей підприємців і проведення освітніх заходів для підприємців-початківців та представників малого бізнесу;
  4. просунута цифрова фінансова грамотність — створення навчальних матеріалів про цифрові фінансові послуги, платіжну безпеку й захист від кіберзлочинності;
  5. сприятлива екосистема для розвитку фінансової грамотності — налагодження співпраці як усередині України, так і з представниками міжнародних організацій та інших країн.

«Якщо в попередні роки у фокусі уваги заходів з фінансової грамотності перебували насамперед діти та молодь — українці з найнижчим рівнем фінансової грамотності, то тепер проводитимуть також роботу з підприємцями й дорослим населенням, зокрема, з ветеранами, внутрішньо переміщеними особами й людьми старшого віку», — зауважили в Національному банку України.

За матеріалами НБУ

5 липня

У МОН назвали професії, які більш затребувані в країні

Вступна кампанія: які спеціальності затребувані

Як підготуватися до уроку за допомогою нейромереж

В Україні триває вступна кампанія у заклади вищої та професійної освіти. У Міністерстві освіти і науки України при цьому розповіли, яких фахівців потребує зараз країна.

Як зауважив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький, у пріоритеті для країни — професійно-технічна освіта. А також державі потрібні люди, які працюють руками.

Йдеться про слюсарів, електромонтерів, зварювальників тощо. Заступник очільника МОН уточнив, що державі потрібні фахівці, які почнуть відновлювати її вже зараз і робитимуть це впродовж наступних років.

«Профтехосвіта — у пріоритеті. Абітурієнти обирають: або вступати у вищу освіту, або у професійно-технічну чи фахову передвищу. Очевидним є те, що велика потреба в держави зараз — у людях, які працюють руками. Це і слюсарі, і електромонтери, і люди, які працюють на транспорті, і зварювальники тощо», — акцентував посадовець.

За словами представника відомства, потрібно забезпечити перемогу вже зараз. Тож у пріоритеті — робітничі професії.

Михайло Винницький також зазначив, що нерідко ті, хто має вищу освіту, перекваліфіковуються та здобувають робітничий фах. За словами заступника Лісового, це цілком нормально, це загальносвітова тенденція.

За інформацією 24tv

5 липня

У 2024 році українці стали менше скаржитися на порушення мовного закону

Як підготуватися до уроку за допомогою нейромереж

Таку інформацію повідомили на Урядовому порталі.

Так, з початку 2024 року мовний омбудсмен Тарас Кремінь отримав від громадян 1 062 звернення про порушення функціонування державної мови. За перше півріччя минулого року ця кількість була майже вдвічі більшою  2020 скарг.

⇒ За російську музику в громадських місцях збільшать штрафи

Звернення стосувалися:

  • відсутності стартової української версії сайтів інтернет-магазинів та вебсайтів  300
  • порушень під час обслуговування громадян – 160
  • порушень у сфері надання інформації про товари й послуги  72
  • недотримання вимог мовного законодавства в рекламі та на вивісках  130
  • порушень у сфері освіти і науки  78 (із них 38 – освіти дорослих)
  • порушень у медичних закладах  65
  • порушень у сфері органів державної влади  44.

Найбільше скарг отримали з Києва, Одеської та Харківської областей.

Джерело: Урядовий портал

3 липня

Для підлітків розробили чат-бот щодо гендерної грамотності й інклюзивного мислення

Освітній чат-бот для підлітків

Розвиток комунікативних навичок педагогів: план роботи

Українські розробники створили Telegram-бот NoMoreGringe.Powerbank, у якому підлітки й дорослі можуть докладніше дізнатися про інклюзію, гендерні стереотипи, ознаки дискримінації та багато іншого.

Чат-бот доступний для всіх охочих за посиланням

Як показало опитування серед підлітків, що проводилося в серпні 2022 року в межах програми «ЄС за гендерну рівність»:

  • 85% хотіли б розвивати інклюзивне мислення й поведінку через вичерпні пояснення, ігри, вікторини та відео в школі й вдома;
  • 40% підлітків хотіли б стати активістами й працювати над питанням усунення гендерних упереджень.

За словами авторів проєкту чат-боту, nomoregringe.powerbank — це інтерактивний асистент, який відповідає уявленню підлітків про зручний освітній продукт і допомагає їм в ігровому форматі набути знань з гендерної грамотності й інклюзії.

Після реєстрації користувачі й користувачки чат-бота щодня отримуватимуть чотири сповіщення:

  • вступне повідомлення;
  • мікрогру;
  • освітнє відео;
  • gif-подяку (винагороду за зусилля).

Окрім того, навчальний курс з гендерної грамотності триває 21 день й має мету:

  • вмотивувати підлітків розширювати спектр знань зі сфери різноманіття та інклюзивності;
  • пояснити, як формується толерантне ставлення;
  • продемонструвати способи запобігання залякуванням, дискримінації та іншим формам насилля, токсичної поведінки й мови.

Чат-бот доступний одночасно шістьма мовами — українською, англійською, вірменською, азербайджанською, грузинською та румунською.

За інформацією НУШ

3 липня

Долучайтеся до громадського обговорення проєкту щодо змін у положення інклюзивно-ресурсного центру

Зміни в положенні інклюзивно-ресурсного центру

Як організувати співпрацю з батьками дітей з ООП

У Міністерстві освіти і науки України запропонували для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр».

Детальніше ознайомитися зі змістом постанови та порівняльною таблицею до неї можна в прикріплених документах.

Зокрема, на сайті МОН опублікували наступні файли:

Мета розроблення проєкту акта — удосконалення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів.

Коментарі, зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту акта можна надсилати у довільній формі до 01 серпня 2024 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа для надання консультацій: Неля Корецька.

Результати обговорення будуть оприлюднені на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України в період з 12 по 16 серпня 2024 року.

За матеріалами МОН

3 липня

Розпочався збір анкет на номінацію «Дошкілля» національної премії Global Teacher Prize Ukraine

Найкращий вихователь дошкільної освіти

Як перевірити готовність педагогів до роботи влітку

У Міністерстві освіти і науки спільно з «Освіторією» оголосили про другий рік спеціальної номінації «Дошкілля» у межах національної премії Global Teacher Prize Ukraine. 

Відповідна ініціатива покликана виявити та відзначити найталановитіших вихователів країни, які не лише демонструють професійну майстерність, але й глибоко розуміють потреби кожної дитини.

«Участь вихователів дитячих садків у такому престижному конкурсі, як Global Teacher Prize Ukraine, підкреслює важливість і необхідність визнання їхньої праці. Протягом тридцяти років про них майже не говорили, хоча саме ці люди формують перші враження дітей про світ, вчать їх основ соціальної взаємодії та розвитку. Видимість і визнання професії вихователя сприятимуть підвищенню престижу цієї роботи та залученню нових талановитих фахівців. Вихователі заслуговують на наше повне визнання та підтримку, адже саме вони допомагають створювати щасливе та гармонійне дитинство для наших малюків», — зауважила заступниця міністра освіти і науки з питань дошкілля та інклюзії Євгенія Смірнова.

Насамперед номінація «Дошкілля» наголошує на важливості дошкільної освіти у формуванні особистості та відповідає концепції Нової української школи. Вона спрямована на забезпечення плавного переходу від дитячого садка до школи, відкриваючи нові можливості для розвитку дітей.

«Дошкільна освіта є невід'ємною частиною навчального процесу, і у багатьох країнах світу є обов'язковою частиною безперервного навчання. Саме у дошкільному віці закладаються основні цінності, корисні звички, риси особистості. Минулого року ми вже відзначали вихователів у межах премії Global Teacher Prize Ukraine і пересвідчились, наскільки великий вплив вони мають на нове покоління українців, тож запровадити спеціальну номінацію «Дошкілля» стало логічним кроком», — зазначила засновниця Global Teacher Prize Ukraine Зоя Литвин. 

Переможець у номінації «Дошкілля» зможе реалізувати власний освітній проєкт та стане частиною спільноти освітніх інноваторів. Зокрема, премія передбачає відзнаку для трьох вчителів STEM від KSE Foundation та номінацію «Вибір Серцем» від ведучої 1+1 Наталії Мосейчук для вчителів, які працюють у лікарнях.

Зауважимо, що збір заявок і номінацій на премію Global Teacher Prize Ukraine продовжено до 22 липня. Охочі можуть заповнити анкету або номінувати кандидата за посиланням.

Джерело: МОН

3 липня

Збільшено кількість бюджетних місць на затребувані спеціальності

Збільшення держзамовлення на певні спеціальності

Фізичне та емоційне напруження: як допомогти дітям

Уряд України збільшив державне замовлення у 2024 році на підготовку окремих фахівців для забезпечення країни спеціалістами за найзатребуванішими спеціальностями на ринку праці. Йдеться про наукові, науково-педагогічні та робітничі кадри.

Таким чином розширять держзамовлення у таких сферах, як охорона здоров'я, воєнні науки, національна безпека і безпека державного кордону, транспорт та будівництво, легка промисловість та інші. 

Відповідне рішення днями ухвалив уряд України.

Як зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, наша держава потребує і потребуватиме надалі великої кількості медиків, працівників робітничих спеціальностей, саперів, інженерів тощо.

«Наше завдання — створити щільний зв'язок у ланцюжку освіта — економіка — ринок праці», — акцентував очільник МОН.

« 2024 році збільшать державне замовлення на підготовку фахівців:

  • за галузями: «Охорона здоров'я» — на 1 112 осіб та «Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону» — на 640 осіб;
  • за спеціальностями: «Медицина» — на 523 особи, «Терапія та реабілітація» — на 314 осіб, «Медична психологія» — на 90 осіб, «Технології медичної діагностики та лікування» — на 44 особи.

Джерело: 24tv

3 липня

Учасникам НМТ-2024 можуть анулювати результати

Використання пристроїв під час НМТ-2024

Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу

Учасникам і учасницям Національного мультипредметного тесту можуть анулювати результати за порушення правил проходження тестування. У такому випадку вони втратять право на вступ до закладів вищої освіти у 2024 році.

Таку інформацію зазначила директорка Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко. 

Насамперед майбутнім абітурієнтам і абітурієнткам під час складання іспиту було заборонено мати при собі пристрої зчитування, обробки й відтворення інформації:

  • смартгодинник;
  • калькулятори;
  • флешки;
  • навушники тощо,

а також рукописні й друковані матеріали, що не передбачені порядком проведення тестування.

Як зауважила керівниця УЦОЯО, якщо в учасника / учасниці під час НМТ виявили, наприклад, мобільний телефон чи шпаргалки або якщо він / вона під час оцінювання консультувався (-лася) з кимось із колег, такі порушення зафіксують у протоколах.

«Відповідно результати мультитесту анулюють», — розповіла вона.

Окрім того, за її словами, під час основної сесії НМТ-2024 були ситуації, коли учасники не змогли закінчити тестування через недобросовісну поведінку під час оцінювання.

«На жаль, є такі випадки. Вони не поодинокі. Є в абсолютно всіх регіонах України й за кордоном. Але їх не багато», — акцентувала Тетяна Вакуленко.

Відповідно до даних УЦОЯО, торік анулювали результати 90-а учасникам і учасницям, які проявили недоброчесність. Загалом у НМТ-2023 взяли участь приблизно 280 тисяч осіб.

За матеріалами 24tv