1
Січень 2022року
психологічна просвіта
знімаємо напруження

Ігри та вправи, що сприяють розслабленню

Водоспад (за Клаусом Фопелем)

Мета: знімати напруження, розслаблятися.

Діти зручно сідають і заплющують очі. Два — три рази глибоко вдихають і видихають. Відтак уважно слухають практичного психолога й виконують його вказівки: «Уявіть, що ви стоїте біля водоспаду. Це не звичайний водоспад: замість води у ньому падає вниз м’яке біле світло. Тепер уявіть, що стоїте під цим водоспадом і світло спадає вам на голову. Ви відчуваєте, як розслабляється ваш лоб, рот, м’язи шиї. Світло стікає по вашій потилиці, плечах, спині й ви помічаєте, як у них зникає напруження й вони стають м’якими та розслабленими. Світло тече по ваших грудях, животу й ви відчуваєте, як вони розслабляються, а ви без жодного зусилля можете дихати. Світло тече по ваших руках, долонях, пальцях і вони також стають м’якшими й розслабленішими. Світло тече по ногах, спадає до ступнів: ви відчуваєте, що й вони розслабляються та стають м’якими. Цей дивовижний водоспад із білого світла огортає все ваше тіло. Ви почуваєтеся спокійно й безтурботно, з кожним вдихом і видихом ви дужче розслабляєтеся й набираєтеся сил. Тепер подякуйте водоспаду світла за те, що він вас розслабив. Трохи потягніться, випряміться й розплющте очі».

Примітка. Після цієї вправи доцільно запропонувати дітям зайнятися чимось спокійним

Руки, що танцюють (за Клаусом Фопелем)

Мета: усвідомити свої почуття й розслаблятися.

Практичний психолог заздалегідь розкладає на підлозі аркуші паперу формату А2 або старі шпалери та ставить коробку з різноколірною крейдою. Кожна дитина по черзі обирає два шматочки крейди, які їй подобаються. Після цього лягає на спину й простягає руки так, щоб кисті та лікті були над аркушем. Тобто, щоб у неї був простір для малювання. Відтак практичний психолог пропонує дітям заплющити очі й, коли він увімкне музику, почати малювати обома руками, рухаючи крейдою в такт мелодії. Через 2—3 хв практичний психолог пропонує дітям подивитися, що вони намалювали

Танець наосліп (за Клаусом Фопелем)

Мета: розвивати довіру одне до одного, знімати м’язове напруження.

Діти об’єднуються в пари. Одній дитині з пари практичний психолог зав’язує їй очі цупким шаликом — вона виконуватиме роль сліпого. Її партнер по парі буде поводирем. Вони сідають одне напроти одного й беруться за руки. Практичний психолог вмикає музику, а діти «танцюють». Поводир рухає руками під музику, а його «сліпий» партнер намагається повторити ці рухи. При цьому діти мають не відпускати руки. Через 1—2 хв діти міняються ролями й гру повторюють. Із часом практичний психолог може ускладнити гру й запропонувати дітям танцювати стоячи, рухатися приміщенням.

Примітка. Якщо тривожна дитина відмовляється зав’язувати очі, практичний психолог має заспокоїти її й не наполягати — дозволити їй танцювати з розплющеними очима

Штанга (за Марією Чистяковою)

Мета: розслабляти м’язи спини та рук, створювати ситуацію успіху.

Варіант 1. Практичний психолог пропонує дітям уявити, що вони спортсмени-важкоатлети і їм потрібно підняти штагу. Для цього діти ставлять ноги трохи ширше плечей, злегка згинають коліна. Відтак нахиляються, опускають руки вниз, напружують їх і уявляють, що відривають штангу від підлоги. Після цього кидають штангу, видихають і розслабляються. Роблять ще кілька підходів.

Варіант 2. Діти роблять все те саме, що й у першому варіанті, а відтак уявляють, що піднімають штангу над головою. Для цього вони прогинають поперек, розгортають плечі й повільно піднімають напружені руки вгору. Фіксують положення, щоб судді зарахували перемогу. Коли відчують, що стало важко, кидають штангу, видихають і розслабляються. Практичний психолог вітає важкоатлетів із перемогою, відтак пропонує вклонитися глядачам і поаплодувати одне одному. Вправу виконують кілька разів

Гвинтики (за Марією Чистяковою)

Мета: знімати м’язові затиски в ділянці плечового пояса.

Практичний психолог пропонує дітям «перетворитися» на гвинтики. Для цього вони ставлять п’яти й носки поряд. За командою практичного психолога «Почали» — почергово повертають корпус ліворуч і праворуч. Водночас спрямовують руки в тому напрямку, в якому рухаються

Бурулька (за Марією Чистяковою)

Мета: розслабляти м’язи рук.

Практичний психолог пропонує дітям відгадати загадку про бурульку.

У нас під дахом
Білий цвях висить,
Сонце зійде,
Цвях впаде.

Відтак пропонує інсценізувати її: «Коли я прочитаю першу частину загадки, зробіть вдих, станьте навшпиньки й підніміть руки над головою. При цьому намагайтеся якомога сильніше витягнути та напружити тіло. А коли я прочитаю другу частину загадки — опустіть руки й розслабтеся». Вправу виконують кілька разів

Насос і м’яч (за Марією Чистяковою)

Мета: розслабити якомога більше м’язів тіла.

Діти об’єднуються в пари. Один учасник у парі виконує роль м’яча, а його партнер — насоса. «М’яч» стає, розслабляє усе тіло й злегка згинає ноги та руки. Щоб зобразити, що він не наповнений повітрям, трохи нахиляє тулуб вперед, опускає голову. Відтак «нанос» починає «надувати м’яч» — відтворює руками рухи, що імітують роботу насоса й супроводжує їх звуком «з-з-з-з». Із кожним звуком «м’яч» поступово наповнюється повітрям: випрямляє ноги, тулуб, піднімає голову, надуває щоки, розводить руки в сторони. Після цього «насос» припиняє працювати й удає, що висмикує із «м’яча» шланг. Відтак «м’яч» щосили випускає повітря зі звуком «ш-ш-ш» і «здувається» — розслабляє тіло, злегка згинає кінцівки. Після цього діти в парі міняються ролями й гру проводять ще раз

Підготувала Світлана Олексенко, старший викладач кафедри історичної
та громадянської освіти Інституту післядипломної освіти Київського університету
імені Бориса Грінченка, практичний психолог-методист