1
Січень 2022року
психологічна діагностика
розширюємо інструментарій

Методики та тести, що допоможуть визначити рівень мотиваційної готовності до шкільного навчання

Це навігатор по статті

Натисніть на назву методики, яка вас зацікавила

Експериментальна бесіда «Внутрішня позиція школяра» (за Ніною Гуткіною)
Методика «Бесіда про школу» (за Тетяною Нєжновою)
Тест мотиваційної готовності дитини до школи (за Тетяною Марцинковською)
Методика «Профіль соціального розвитку дитини» (за Галиною Степановою)
Методика «Казка» (за Ніною Гуткіною)
Тест «Що дитина знає про себе, якою уявляє себе» (за Оленою Басіною)


 

з’ясувати, чи сформувалася в дитини внутрішня позиція школяра. 

ІнструкціяОцінка та інтерпретація результатів дитини
Чи хочеш ти йти до школи?Майже всі діти дають ствердну відповідь на ці запитання, тому вони не інформативні. Якщо дитина хоче йти до школи, то зазвичай не погоджується залишитись ще на рік в дитячому садку або вдома
Чи хочеш ти ще на один рік залишитися в дитячому садку (вдома)?
Які заняття тобі найбільше подобалися в дитячому садку (вдома)? Чому?Запитання дають змогу дослідити пізнавальний інтерес дитини, рівень її розвитку
Чи любиш ти, коли тобі читають книжки?
Ти сам просиш, щоб тобі почитали книжку?
Які книжки найулюбленіші? Назви їх
Чому ти хочеш йти до школи?Якщо бажання йти до школи не пов’язане зі змістом навчальної діяльності чи зміною соціального статусу — дитина не готова до школи. Про це можуть свідчити висловлювання на кшталт «Мені набридло в дитячому садку», «Я не хочу спати після обіду»
Якщо тобі щось не вдається, ти прагнеш завершити це завдання чи полишаєш його?Завдяки запитанню можна дізнатися, як дитина ставиться до труднощів
Чи подобається тобі шкільне приладдя?Якщо дитина не бажає стати школярем, її задовольняє ситуація, коли можна користуватися шкільним приладдям й при цьому не ходити до школи
Уяви, що ти можеш користуватися шкільним приладдям і при цьому не ходити до школи. Чи був би ти задовольним? Чому?
Якби ти зараз грав із друзями у школу, ким ти хотів би бути — учителем чи учнем?Якщо дитина бажає навчатися, то у грі в школу вона зазвичай обирає роль учня, а також довшу тривалість «уроку», щоб більше займатися навчальною діяльністю
Коли ти граєш у школу, чого ти хочеш — щоб урок був довшим чи перерва? Чому?


 

дослідити, як дитина ставиться до шкільного навчання, чи сформувалася в неї внутрішня позиція школяра.

По черзі поставте дитині п’ять запитань. Відповіді фіксуйте у бланку.

Оцінка результатів дитини. Варіанти відповіді «а» відображають, що дитина орієнтується на змістові аспекти навчання у школі, тож оцініть їх у 2 бали. Варіанти відповіді «б» оцініть в 1 бал, оскільки вони свідчать про те, що дитина орієнтується переважно на формальні атрибути навчальної діяльності. За варіанти відповіді «в» ставте 0 балів, оскільки вони свідчать про те, що дитина орієнтується на позашкільні види діяльності.

Відтак порахуйте кількість балів, які набрала дитина:

  • 9—10 балів — у дитини сформовані навчально-пізнавальна орієнтація, внутрішня позиція школяра й позитивне ставлення до школи загалом;
  • 5—8 балів — інтереси дитини спрямовані переважно на зовнішні атрибути навчання у школі, внутрішня позиція школяра лише починає формуватися;
  • 0—4 бали — дитину не цікавить шкільне навчання, у неї не сформована внутрішня позиція школяра.


 

зрозуміти внутрішню позицію дитини щодо школи.

«Уяви місто, в якому існують лише дві школи. Я по черзі називатиму ознаки, за якими вони відрізняються, а ти маєш вибрати, у якій зі шкіл хочеш навчитися».

Читайте твердження зліва направо й позначайте ті, які вибрала дитина. Не обмежуйте час для відповіді.

Насамкінець змоделюйте дитині ситуацію: «А тепер уяви, що мама сказала: «Ти в мене ще маленький, напевно, тобі буде складно робити уроки й вставати рано вранці. Залишся в дитячому садку ще на рік, а потім підеш до школи». Що б ти відповів? (Пауза. Дитина відповідає.) Якщо твій знайомий запитає: «Що тобі подобається в школі найбільше?», — як ти йому відповіси?

Оцінка результатів дитини. За кожну правильну відповідь нарахуйте 1 бал, неправильну — 0 балів. Порахуйте кількість балів. Якщо дитина набрала 5 і більше балів, у неї сформована внутрішня мотиваційна позиція ставлення до школи.


 

визначити, наскільки в дитини розвинені соціальна поведінкова компетентність та комунікативні навички.

«Уважно прочитайте запропоновані твердження та оцініть, наскільки вони притаманні дитині, поставивши позначку у відповідній чарунці».

Цю методику можна запропонувати як вихователям, так і батькам дитини.

Оцінка результатів. Проаналізуйте, скільки оцінок перебувають у зоні +2…+1 й визначте, рівень розвитку соціально-поведінкової компетентності дитини:

  • слабкий — 15—20% оцінок;
  • середній — 30—50% оцінок;
  • достатній — 50—75% оцінок;
  • високий — 75—80% оцінок.


 

з’ясувати, які мотиви домінують у мотиваційній сфері психіки дитини.

Запросіть дитину в кімнату, де заздалегідь розкладіть на столі звичайні іграшки, й запропонуйте розглянути їх. Через 1 хв запропонуйте дитині послухати казку. Читайте нову, цікаву казку, яку дитина раніше не чула. На кульмінаційному фрагменті зупиніться й запитайте, чого дитина наразі хоче більше — погратися іграшками чи дослухати казку.

«Чого ти зараз хочеш більше — погратися іграшками, що є в кімнаті, чи дослухати казку?».

Оцінка результатів дитини. Якщо в дитини переважають пізнавальні інтереси, вона прагнутиме дізнатися закінчення казки. Якщо, навпаки, ігрові — дитина віддасть перевагу грі.


 

дослідити уявлення дитини про себе.

  • Що ти любиш найбільше в світі? Що взагалі ти любиш, що тобі подобається?
  • Що ти не любиш найбільше в світі? Що ти взагалі не любиш?
  • Уяви людину, якій ти симпатизуєш і на яку хотів би бути схожим. Яка ця людина? Яким ти хотів би бути? На кого ти хотів би бути схожим?
  • Уяви людину, яка тобі неприємна і на яку ти не хочеш бути схожим. Яка ця людина? Яким ти не хотів би бути? На кого ти не хочеш бути схожим?
  • Що ти можеш розказати про себе? Який ти?

Оцінка результатів дитини. Кількість якостей, які назвала дитина, свідчить про те, наскільки різнобічні її уявлення про себе. Якщо дитина назвала якості, які характеризують її у різних видах діяльності та ситуаціях, то її уявлення про себе диференційовані. Також, висловлювання дитини дають змогу оцінити, наскільки усвідомлені й критичні її судження про себе.

Підготувала Людмила Терещенко,
старший науковий співробітник Інституту психології
імені Г. С. Костюка НАПН України, канд. психол. наук, Київ

Матеріали для скачування: