1
Січень 2022року
корекційна і розвивальна робота
готуємо дитину до школи

Формуємо в дошкільників готовність до навчання у школі

Скористайтеся готовою програмою занять, щоб підвищити в дітей готовність до навчання у школі. Заняття не займуть багато часу й допоможуть розвинути в дошкільників пізнавальні процеси та дрібну моторику

Валентина Шевчук , завідувач кабінету практичної психології і соціальної роботи Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти

Дати дитині знання — недостатньо, значно важливіше навчити її користуватися ними. Знання та вміння взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами, формують життєві компетентності, дають змогу успішно реалізуватися в житті, навчанні та професії. Компетентність — динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь та інших особистісних якостей, що визначає здатність особистості успішно займатися професійною та/або навчальною діяльністю.

Ключові компетентності — якості, які необхідні для того, щоб успішно розвиватися, займати активну громадянську позицію, інтегруватися в соціум, працевлаштуватися. Тобто це якості, що дають змогу реалізуватися як особистість та досягти життєвого успіху.

Освітній процес у закладі дошкільної освіти відбувається за Державним стандартом. Його інваріантні освітні напрями: «Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва». Їхнім продовженням є компетентності Нової української школи.

Формувати в дитини вміння вчитися, шукати та засвоювати нові знання, опановувати нові навички — ключові завдання педагогів та батьків майбутніх першокласників. Завдання практичного психолога — сформувати психологічну готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі.

Психологічна готовність до шкільного навчання охоплює моральну, вольову, мотиваційну й інтелектуальну готовність.

Моральна готовність до шкільного навчання — «фундамент» особистості дошкільника. Коли дитина спілкується з дорослими або грає в рольові ігри з однолітками, вона формує узагальнені знання про моральні норми, що пов’язані з позитивними й негативними емоційними переживаннями. Уміння спілкуватися з дорослими та однолітками дає дитині змогу успішно адаптуватися до умов шкільного життя. Коли практичний психолог спостерігає за поведінкою дітей під час ігор та занять, він може побачити, хто з вихованців:

  • спокійно й по-діловому звертається до дорослих із запитаннями;
  • узгоджує власні бажання з інтересами однолітків;
  • віддає перевагу привабливішим ролям і домагається їх завдяки вмовлянням, примусу або конфліктам;
  • задовольняється будь-якою роллю, не вміє проявляти себе й обстоювати свої інтереси;
  • не бере участі у спільній діяльності, несміливий або пасивний у спілкуванні.
Заклад дошкільної освіти — соціальне середовище, яке дає дитині змогу навчитися налагоджувати взаємини з однолітками, дітьми старшого віку та дорослими, зіставляти власні інтереси й бажання з інтересами та бажаннями інших та зважати на них. При цьому дитина як активний учасник комунікації має відчувати власну цінність і самодостатність.

Вольова готовність до шкільного навчання впливає на те, наскільки успішно дитина адаптується й увійде в нову систему взаємин. Уже в дошкільному віці дитина змушена долати труднощі й підпорядковувати свої дії поставленій меті. Завдяки цьому дитина починає свідомо контролювати себе.

Дитина, у якої сформована вольова готовність до шкільного навчання, дотримується загальноприйнятих правил поведінки. Вона адекватно оцінює свою роботу та спокійно реагує на те, як її оцінюють дорослі: не кидається речами, не падає на підлогу, не тікає тощо.

Мотиваційна готовність до шкільного навчання — «генератор» позитивних вражень про школу. Це «двигун», який дає дитині змогу комфортно почуватися у школі та цікавитися навчанням. Для того щоб успішно навчатися, дитина насамперед має прагнути нового шкільного життя, «серйозних» занять, відповідальних доручень.

Для того щоб сформувати мотиваційну готовність до шкільного навчання, дорослі мають допомогти дитині усвідомити те позитивне, що очікує її в школі, а не погрожувати чи залякувати невідворотними змінами.

ЦЕ ВАЖЛИВО!

 

Пропонуємо пройти навчальний курс «Невротичні розлади дітей дошкільного віку». На вас чекають 26 уроків, які розкривають зміст теми, та коментарі автора майже до кожної теми. Нагородою за успішне опанування курсу стане іменний сертикат, який буде зараховано у підвищення кваліфікації.

Заєструватися можна за посиланням

Інтелектуальна готовність до шкільного навчання пов’язана з розвитком розумових процесів — умінням узагальнювати й порівнювати об’єкти, класифікувати їх, виділяти істотні ознаки, робити висновки. У дитини має бути сформований певний обсяг уявлень, зокрема образних і просторових, відповідний рівень мовленнєвого розвитку та пізнавальної активності.

Інтелектуальна готовність містить взаємопов’язані структурні компоненти:

  • система загальних знань про навколишній світ;
  • відповідний рівень розвитку пізнавальної діяльності;
  • елементарні навички навчальної діяльності.

Аби сформувати в дитини інтелектуальну готовність до шкільного навчання, дорослі мають систематично розвивати пізнавальні процеси: увагу, уяву, сприймання, пам’ять, мислення, мовлення.

Для того щоб підвищити загальний рівень психологічної готовності дітей до навчання у школі, практичний психолог може проводити з ними групові заняття. Найвищих результатів можна досягти у системній роботі. Пропонуємо вашій увазі розвивальну програму «Незабаром до школи: готуємося весело й гуртом».

Програма охоплює 12 занять*. Їх проводять один — два рази на тиждень, а за потреби — частіше.

Див. конспекти першого та другого занять за програмою. Коспекти решти занять шукайте у наступних числах журналу. — Прим. ред.

Тривалість заняття — 20—30 хв.  Програма дає змогу сформувати в дитини адекватну самооцінку, розвинути увагу, пізнавальні функції, просторову орієнтацію, дрібну моторику та комунікативні навички

Отже, усі необхідні для шкільного навчання якості та вміння закладаються в дитини в дошкільному віці. Якщо з певних причин вони не сформувалися, дитині буде складно навчатися й досягати успіхів.